Title:


Analisis Kebijakan Regionalisasi Rujukan terhadap Jumlah Kunjungan dan Kepuasan Peserta Jaminan Kesehatan Nasional


Author:


Mail Amirul Mustofa(1*)
Mail Arlina Dewi(2)

(1) Universitas Muhamadiyah Yogyakarta, Indonesia
(2) Universitas Muhamadiyah Yogyakarta, Indonesia
(*) Corresponding Author
10.31101/jhes.429| Abstract views : 1351 | PDF views : 1064

Abstract


This research was conducted to know the difference of visit number and satisfaction level before and after referral regionalization policy. The research type is quantitative with cross sectional study approach. This study uses secondary data of JKN participants at the Hospital Bantul District. Data analysis using paired t-test paired test and analysis of variance (Anova). Based on the test of normality's output that visit data and satisfaction are normally distributed. The research data was taken in seven hospitals because it has complete data about JKN participants' satisfaction data in Advanced Health Facility Advanced Facility (FKRTL) before and after the policy was enacted.

Keywords


national health insurance; regionalization; policy

Full Text:

PDF

References


Abdullah Ali, F. 2014. Analisis Pelaksanaan Rujukan Rawat Jalan Tingkat Pertama Peserta Program Jaminan Kesehatan Nasional (JKN) di Puskesmas Siko Dan Puskesmas Kalumata Kota Ternate Tahun 2014. Pasca Sarjana Universitas Sam Ratulangi Manado, Jurnal PIKMU, vol. 5.

Arab, M. et al., 2012. The Effect of Service Quality on Patient loyalty: a Study of Private Hospitals in Tehran Iran,Iranian J Public Health, 41(9), pp.71–77.

Baequny, A., 2009. Analisis Tingkat Kepuasan Peserta Askes Sosial PT. Askes Terhadap Pelayanan Dokter Keluarga di Kota Pekalongan Tahun 2009. Universitas Diponegoro, Jurnal Tesis.

BPJS Kesehatan Divisi Regional VI.2014. Data Kepesertaan JKN Provinsi DIY Tahun 2016, Yogyakarta.

BPJS Kesehatan Kantor Cabang Yogyakarta. 2016. Data FKRTL dan Kunjungan Pasien JKN di FKRTL BPJS Kesehatan Yogyakarta Tahun 2016. Yogyakarta.

Bleich, S., Ozaltin, E. & Murray, J.C. 2009. How Does Satisfaction with The Health-Care System Relate to Patient Experience? Bulletin of the World Health Organization, 87(4), pp.271–278.

Budijanto, D. dan Suharmiati. 2007. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Kepuasan Responden Pengguna Rawat Jalan Rumah Sakit Pemerintah di Indonesia,Jurnal Penelitian Sistem Kesehatan, 10(2),pp.123–130.

Dewi, A, Ali Gufron Mukti & Bisma Mukti. 2014. Differences In Attitude of Urban and Rural Residents In Accepting National Health Insurance, Journal of Biology, Agriculture and Healthcare, 14.

DJSN, K. 2012. Peta Jalan Menuju Jaminan Kesehatan Nasional 2012-2019. Jakarta.

Hermawan, B 2014, “Rujukan tak Jalan, Pasien RSUD Dr Soetomo Meningkat”, RRI News, 9 Oktober, online(http://www.rri.co.id/post/berita/109780/ruang_publik/rujukan_tak_jalan_pasien_rsud_dr_soetomo_meningkat.htm.jurnal), diakses 12 Oktober 2016).

Hidayat, B. 2010. Bukti Empiris Kebijakan Asuransi Kesehatan Sosial, Analisis Survei Aspek Kehidupan Rumah Tangga Indonesia (Sakerti), Jurnal Manajemen Pelayanan Kesehatan, 13 (03).

Ratnawati, I. 2016.Kinerja dan Sikap Paramedis di Ruang Rawat Inap Penyakit Dalam RSU Rachma Husada, Jurnal Tesis, Yogyakarta.

Idris, F. 2013. Optimalisasi Sistem Pelayanan Kesehatan Berjenjangpada Program Kartu Jakarta Sehat. Universitas Sriwijaya Palembang, Jurnal Kesehatan Masyarakat Nasional, vol. 9.

Karleanne Lony Primasari. 2015. Analysis of National Health Insurance Referral System in Public Hospital dr. Adjidarmo Lebak, Jurnal ARSI, Jakarta.

Keputusan Dinas Kesehatan Propinsi DIY Nomor 441/7102/III tanggal 21 Juli 2014 tentang Kebijakan Regionalisasi dan Sistem Rujukan Berjenjang.

Kesmawan, A. 2015. Implementasi Kebijakan BPJS Kesehatan di Kabupaten Bantul Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Jurnal APPPTM.

Lestari, T.R.P. 2010. Pelayanan Rumah Sakit bagi Masyarakat Miskin (Studi kasus di Enam Wilayah Indonesia), Pusat Pengkajian Pengolah Data dan Informasi Sekretariat Jenderal Dewan Perwakilan Rakyat, JurnalKesehatan Masyarakat vol 5

Priyono, J. 2009. Pemodelan Spasial dalam Perencanaan Sistem Layanan Kesehatan Berjenjang Pasca Bencana di Aceh dan Nias, Jurnal Pusat Studi Bencana UGM.

Nuryatin, Phaksy dkk. 2012. Implementasi Kebijakan Pelayanan Kesehatan Masyarakat Miskin Non Kuota (Jamkesda dan SPM), Jurnal Administrasi Publik,Vol. 1.

Resnani. 2002. Pengaruh Komunikasi Dokter Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan (Studi Tentang Pelayanan Kesehatan di Rumah Sakit Umum Daerah Dr. M.Yunus Kota Bengkulu), Jurnal Penelitian UNIB, VIII(2), pp.105–110.

Van der Hoeven, M., Kruger, A. & Greeff, M. 2012. Different in health care seeking behavior between rural and urban communities in South Africa, International Journal for Equity in Health, 11.

Wati, H.S., Hamzah, A. & Amir, Y. 2012. Hubungan Mutu Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit Umum Daya Makasar Tahun 2012. Universitas Hasanudin, Jurnal Tesis.

Widiastuti, N. 2015. Hubungan Jenis Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama, Status Kepesertaan dan Karakteristik Sosio-demografi Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Jaminan Kesehatan Nasional Kota Denpasar. Universitas Udayana, Denpasar, Jurnal Tesis.




DOI: https://doi.org/10.31101/jhes.429

Article Metrics

Abstract view : 1351 times
PDF - 1064 times

Cited By

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




JHes (Journal of Health Studies)
Indexing by :
Google Scholar DOAJ Journal of Health StudiesJHeS(Journal of Health Studies)
Universitas 'Aisyiyah (UNISA) Yogyakarta
Kampus Terpadu: Jl. Siliwangi (Ring Road Barat) No. 63, Nogotirto, Gamping, Sleman, Yogyakarta 55292 
Telepon: (0274) 4469199
Fax.: (0274) 4469204
Email: jhes@unisayogya.ac.id

Statistik: View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.