The comparison of the patient satisfaction on health service quality for general and Insurance and Social Security (BPJS) patients at public health center
DOI:
https://doi.org/10.31101/ijhst.v4i1.2508Keywords:
BPJS patients, general patient, patient satisfaction, quality of health servicesAbstract
References
Andriani, A. (2017). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Diruangan Poli Umum Puskesmas Bukittinggi. Jurnal Endurance: Kajian Ilmiah Problema Kesehatan, 2(1), 45–52
Bitjoli, V. O., Pinontoan, O., & Buanasari, A. (2019). Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien BPJS dan Non BPJS Terhadap Pelayanan Pendaftaran di RSUD Tobelo. JURNAL KEPERAWATAN, 7(1), 1–8.
Darwati, L. (2018). Analisis Perbandingan Kepuasan Pasien terhadap Pelayanan Kebidanan pada Peserta BPJS (Badan Penyelenggara Jaminan Sosial) dan non BPJS di Ruang Bersalin RSUD Soegiri Lamongan Jawa Timur. Journal for Quality in Women’s Health, 1(2), 28–34.
Dewimerdeka, M. K. (2015). 4 Masalah Paling Dikeluhkan dalam Pelayanan BPJS Kesehatan. Tempo.Co. https://nasional.tempo.co/read/690357/4-masalah-paling-dikeluhkan-dalam-pelayanan-bpjs-kesehatan
Fadilah, A., & Priyanto, D. L. Y. (2021). Hubungan Pelayanan Keperawatan Dengan Kepuasan Pasien Di Ruang Rawat Inap KH Abdurrahman Wahid RSI NU Demak. Jurnal Profesi Keperawatan (JPK), 8(1), 93–104.
Firdaus, F. F., & Dewi, A. (2015). Evaluasi Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan Peserta BPJS di RSUD Panembahan Senopati Bantul. JMMR (Jurnal Medicoeticolegal Dan Manajemen Rumah Sakit), 4(2), 1–19.
Fitriyanah, E., & Utomo, T. P. (2017). Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien BPJS dan Pasien Umum tentang Mutu Pelayanan Keperawatan Unit Rawat Inap Kelas 3 RSUD Dr. H Soewondo Kendal. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 9(2), 1–17.
Gultom, R. J., Nababan, D., Sipayung, R., Hakim, L., & Tarigan, F. L. (2021). Hubungan Kualitas Pelayanan Rawat Jalan Dengan Kepuasan Pasien BPJS Di Rumah Sakit Bhayangkara Tk III Tebing Tinggi. JOURNAL OF HEALTHCARE TECHNOLOGY AND MEDICINE, 7(2), 1281–1298.
Hastuti, S. K. W., Mudayana, A. A., & Nurdhila, A. P. (2017). Hubungan Mutu Pelayanan dengan Kepuasan Pasien Peserta BPJS di Rumah Sakit Umum Daerah Yogyakarta. Kes Mas: Jurnal Fakultas Kesehatan Masyarakat, 11(2), 161–168. https://doi.org/10.12928/kesmas.v11i2.7260
Imelda, S., & Nahrisah, E. (2015). Analisis Tingkat Mutu Pelayanan Rawat Inap Dalam Upaya Peningkatan Kepuasan Pasien di RSUP Adam Malik Medan (Studi perbandingan antara pasien umum dan pasien BPJS). INFORMATIKA, 3(3), 33–44.
Jaleli, R. (2017). Pelayanan Tidak Memuaskan BPJS di Jatim Kembali Disorot. Detik.Com. https://news.detik.com/berita-jawa-timur/d-3529039/pelayanan-tidak-memuaskan-bpjs-di-jatim-disorot
Liyas, J. N. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Pada Rumah Sakit Syafira Pekanbaru. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 9(2), 191–203.
Marpaung, T. F. (2021). Analisis Kualitas Pelayanan Apotek Rawat Jalan Terhadap Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit Umum Daerah Kabupaten Malinau. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 2(11), 2035–2042.
Mulia, B. A. P.-P. B. (2018). Efek Mutu Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan Poliklinik Umum Di Puskesmas Baki Tahun 2017. IJMS-Indonesian Journal on Medical Science, 5(2), 118–126.
Musa, H. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Pada Klinik Citra Utama Palembang. Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Teknologi Dan Seni, 1(1), 9–21.
Nilasari, Y., Arisyahidin, A., & Askafi, E. (2021). Analisis Tarif Rumah Sakit Terhadap Kualitas Pelayanan Pasien Umum dan Pasien BPJS di Rumah Sakit Muhammadiyah Ahmad Dahlan Kota Kediri. Otonomi, 21(2), 372–379.
Notoadmodjo, S. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan. PT Rineka Cipta.
Nurcahyanti, E., & Setiawan, H. (2017). Studi Hubungan Antara Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Di Unit Pelayanan Rawat Inap Rumah Sakit Umum Daerah Bhakti Dharma Husada. Jurnal Manajemen Kesehatan Yayasan RS. Dr. Soetomo, 3(1), 8–16.
Pertiwi, A. (2017). Analisis Perbedaan Kualitas Pelayanan Pada Pasien Bpjs Dan Pasien Umum Terhadap Kepuasan Pasien Di Rawat Jalan Rsud Kota Surakarta. Jurnal Manajemen Dayasaing, 18(2), 113. https://doi.org/10.23917/dayasaing.v18i2.4508
Pohan, I. S. (2015). Jaminan Mutu Layanan Kesehatan. EGC.
Puspitasari, A. D., Pertiwiwati, E., & Rizany, I. (2020). Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien Umum Dengan Pasien BPJS Berdasarkan Mutu Pelayanan Keperawatan Di Instalasi Rawat Inap Rsud Ratu Zalecha Martapura. Dunia Keperawatan: Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan, 8(1), 93. https://doi.org/10.20527/dk.v8i1.5869
Putri, U. M. (2021). Analisis Kepuasan Pelayanan Puskesmas terhadap Pasien BPJS dan Non BPJS Menggunakan Metode SERVQUAL. Jurnal Manajemen Informatika & Sistem Informasi, 4(2), 149–159.
Regulation of Ministry of Health (MOH). (2014). Regulation of Ministry of Health of the Republic of Indonesia No. 75 of 2014 concerning Public Health Centre.
Romaji, R., & Nasihah, L. (2018). Analisis Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Kesehatan Pada Peserta BPJS (Badan Penyelenggara Jaminan Sosial) Dan Non BPJS Di Rsud Gambiran Kediri Jawa Timur. Preventia: The Indonesian Journal of Public Health, 3(2), 143–147.
Rusento, R., Susilowati, I. H., & Saadah, D. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Poli Umum Pada Klinik Sukamaju Tapos Depok. RJABM (Research Journal of Accounting and Business Management), 5(1), 59–67.
Siregar, N., Hariyanto, T., & Ahmad, Z. S. (2018). Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien BPJS dan Non BPJS Terhadap Kualitas Pelayanan di Wilayah Puskesmas Dau Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 3(2).
Siregar, S. (2017). Statistik Parametrik untuk Penelitian Kuantitatif Dilengkapi Dengan Perhitungan Manual dan Aplikasi SPSS versi 17. Bumi Aksara.
Siswati, S. (2015). Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien BPJS Di Unit Rawat Inap RSUD Kota Makassar. Media Kesehatan Masyarakat Indonesia, 11(3), 174–183. https://journal.unhas.ac.id/index.php/mkmi/article/view/531/978
Supandri, O., Ketaren, O., & Veronika, L. R. (2019). Perbedaan Kualitas Pelayanan pada Pasien BPJS dan Pasien Umum Rawat Inap di Rumah Sakit Muhammadiyah Medan Tahun 2019. Jurnal Ilmiah Simantek, 3(3), 48–60.
Sutinah, E., & Simamora, O. R. (2018). Metode Fuzzy Servqual Dalam Mengukur Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Layanan BPJS Kesehatan. Jurnal Informatika, 5(1), 90–101. https://doi.org/10.31311/ji.v5i1.2944
Syur’an, N. O., & Ma’ruf. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pasien Dengan Kepuasan Sebagai Mediasi : Studi Kasus Terhadap Pengguna BPJS Kesehatan Di Instalasi Rawat Jalan RS UNAND. Seiko: Journal of Management and Business, 3(3), 353–363.
Yanti, N. K. W. (2021). Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Pelanggan di Rumah Sakit Umum Provinsi Nusa Tenggara Barat Tahun 2016. Medika: Jurnal Ilmiah Kesehatan, 1(1), 17–35.
Yanuarti, R., Oktavidiati, E., Febriawati, H., & Oktarianita, O. (2021). Tingkat Kepuasan Pasien BPJS dan Pasien Umum. Jurnal Kesmas Asclepius, 3(1), 1–8.
Zumria, Z., Narmi, N., & Tahiruddin, T. (2020). Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien BPJS Dan Non BPJS Terhadap Mutu Pelayanan Di Ruang Rawat Inap RSUD Kota Kendari. Jurnal Ilmiah Karya Kesehatan, 1(1), 76–83.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
International Journal of Health Science and Technology allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to its articles' full texts and allows readers to use them for any other lawful purpose. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions. Finally, the journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
- Authors are allowed to archive their submitted article in an open access repository
- Authors are allowed to archive the final published article in an open access repository with an acknowledgment of its initial publication in this journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Generic License.