Title:


The comparison of the patient satisfaction on health service quality for general and Insurance and Social Security (BPJS) patients at public health center


Author:


Mail Ima Kristina Yulita(1*)
Mail Florentina Kusyanti(2)

(1) Universitas Sanata Dharma, Indonesia
(2) Universitas Respati, Indonesia
(*) Corresponding Author
10.31101/ijhst.v4i1.2508| Abstract views : 284 | PDF views : 57

Abstract


This research aims determine the comparison and relationship between the quality of health services and patient satisfaction. This type of research is quantitative with a cross sectional approach to 130 patients at the Magelang District Public Health Center. The study population was patients who were examined at the general polyclinic of the Public Health Center. Data was collected by means of a questionnaire. Data analysis was done by descriptive analysis, independent sample t test and Chi Square. The results showed that the quality of health services is good, patients are satisfied with the services provided, general patients and insurance and social security (BPJS) patients evaluated that there was no difference in the quality of health services and satisfaction, there was no relationship between the quality of health services and patient satisfaction. 


Keywords


BPJS patients; general patient; patient satisfaction; quality of health services

Full Text:

PDF

References


Andriani, A. (2017). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Diruangan Poli Umum Puskesmas Bukittinggi. Jurnal Endurance: Kajian Ilmiah Problema Kesehatan, 2(1), 45–52

Bitjoli, V. O., Pinontoan, O., & Buanasari, A. (2019). Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien BPJS dan Non BPJS Terhadap Pelayanan Pendaftaran di RSUD Tobelo. JURNAL KEPERAWATAN, 7(1), 1–8.

Darwati, L. (2018). Analisis Perbandingan Kepuasan Pasien terhadap Pelayanan Kebidanan pada Peserta BPJS (Badan Penyelenggara Jaminan Sosial) dan non BPJS di Ruang Bersalin RSUD Soegiri Lamongan Jawa Timur. Journal for Quality in Women’s Health, 1(2), 28–34.

Dewimerdeka, M. K. (2015). 4 Masalah Paling Dikeluhkan dalam Pelayanan BPJS Kesehatan. Tempo.Co. https://nasional.tempo.co/read/690357/4-masalah-paling-dikeluhkan-dalam-pelayanan-bpjs-kesehatan

Fadilah, A., & Priyanto, D. L. Y. (2021). Hubungan Pelayanan Keperawatan Dengan Kepuasan Pasien Di Ruang Rawat Inap KH Abdurrahman Wahid RSI NU Demak. Jurnal Profesi Keperawatan (JPK), 8(1), 93–104.

Firdaus, F. F., & Dewi, A. (2015). Evaluasi Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan Peserta BPJS di RSUD Panembahan Senopati Bantul. JMMR (Jurnal Medicoeticolegal Dan Manajemen Rumah Sakit), 4(2), 1–19.

Fitriyanah, E., & Utomo, T. P. (2017). Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien BPJS dan Pasien Umum tentang Mutu Pelayanan Keperawatan Unit Rawat Inap Kelas 3 RSUD Dr. H Soewondo Kendal. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 9(2), 1–17.

Gultom, R. J., Nababan, D., Sipayung, R., Hakim, L., & Tarigan, F. L. (2021). Hubungan Kualitas Pelayanan Rawat Jalan Dengan Kepuasan Pasien BPJS Di Rumah Sakit Bhayangkara Tk III Tebing Tinggi. JOURNAL OF HEALTHCARE TECHNOLOGY AND MEDICINE, 7(2), 1281–1298.

Hastuti, S. K. W., Mudayana, A. A., & Nurdhila, A. P. (2017). Hubungan Mutu Pelayanan dengan Kepuasan Pasien Peserta BPJS di Rumah Sakit Umum Daerah Yogyakarta. Kes Mas: Jurnal Fakultas Kesehatan Masyarakat, 11(2), 161–168. https://doi.org/10.12928/kesmas.v11i2.7260

Imelda, S., & Nahrisah, E. (2015). Analisis Tingkat Mutu Pelayanan Rawat Inap Dalam Upaya Peningkatan Kepuasan Pasien di RSUP Adam Malik Medan (Studi perbandingan antara pasien umum dan pasien BPJS). INFORMATIKA, 3(3), 33–44.

Jaleli, R. (2017). Pelayanan Tidak Memuaskan BPJS di Jatim Kembali Disorot. Detik.Com. https://news.detik.com/berita-jawa-timur/d-3529039/pelayanan-tidak-memuaskan-bpjs-di-jatim-disorot

Liyas, J. N. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Pada Rumah Sakit Syafira Pekanbaru. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 9(2), 191–203.

Marpaung, T. F. (2021). Analisis Kualitas Pelayanan Apotek Rawat Jalan Terhadap Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit Umum Daerah Kabupaten Malinau. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 2(11), 2035–2042.

Mulia, B. A. P.-P. B. (2018). Efek Mutu Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan Poliklinik Umum Di Puskesmas Baki Tahun 2017. IJMS-Indonesian Journal on Medical Science, 5(2), 118–126.

Musa, H. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Pada Klinik Citra Utama Palembang. Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Teknologi Dan Seni, 1(1), 9–21.

Nilasari, Y., Arisyahidin, A., & Askafi, E. (2021). Analisis Tarif Rumah Sakit Terhadap Kualitas Pelayanan Pasien Umum dan Pasien BPJS di Rumah Sakit Muhammadiyah Ahmad Dahlan Kota Kediri. Otonomi, 21(2), 372–379.

Notoadmodjo, S. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan. PT Rineka Cipta.

Nurcahyanti, E., & Setiawan, H. (2017). Studi Hubungan Antara Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Di Unit Pelayanan Rawat Inap Rumah Sakit Umum Daerah Bhakti Dharma Husada. Jurnal Manajemen Kesehatan Yayasan RS. Dr. Soetomo, 3(1), 8–16.

Pertiwi, A. (2017). Analisis Perbedaan Kualitas Pelayanan Pada Pasien Bpjs Dan Pasien Umum Terhadap Kepuasan Pasien Di Rawat Jalan Rsud Kota Surakarta. Jurnal Manajemen Dayasaing, 18(2), 113. https://doi.org/10.23917/dayasaing.v18i2.4508

Pohan, I. S. (2015). Jaminan Mutu Layanan Kesehatan. EGC.

Puspitasari, A. D., Pertiwiwati, E., & Rizany, I. (2020). Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien Umum Dengan Pasien BPJS Berdasarkan Mutu Pelayanan Keperawatan Di Instalasi Rawat Inap Rsud Ratu Zalecha Martapura. Dunia Keperawatan: Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan, 8(1), 93. https://doi.org/10.20527/dk.v8i1.5869

Putri, U. M. (2021). Analisis Kepuasan Pelayanan Puskesmas terhadap Pasien BPJS dan Non BPJS Menggunakan Metode SERVQUAL. Jurnal Manajemen Informatika & Sistem Informasi, 4(2), 149–159.

Regulation of Ministry of Health (MOH). (2014). Regulation of Ministry of Health of the Republic of Indonesia No. 75 of 2014 concerning Public Health Centre.

Romaji, R., & Nasihah, L. (2018). Analisis Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Kesehatan Pada Peserta BPJS (Badan Penyelenggara Jaminan Sosial) Dan Non BPJS Di Rsud Gambiran Kediri Jawa Timur. Preventia: The Indonesian Journal of Public Health, 3(2), 143–147.

Rusento, R., Susilowati, I. H., & Saadah, D. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Poli Umum Pada Klinik Sukamaju Tapos Depok. RJABM (Research Journal of Accounting and Business Management), 5(1), 59–67.

Siregar, N., Hariyanto, T., & Ahmad, Z. S. (2018). Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien BPJS dan Non BPJS Terhadap Kualitas Pelayanan di Wilayah Puskesmas Dau Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 3(2).

Siregar, S. (2017). Statistik Parametrik untuk Penelitian Kuantitatif Dilengkapi Dengan Perhitungan Manual dan Aplikasi SPSS versi 17. Bumi Aksara.

Siswati, S. (2015). Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien BPJS Di Unit Rawat Inap RSUD Kota Makassar. Media Kesehatan Masyarakat Indonesia, 11(3), 174–183. https://journal.unhas.ac.id/index.php/mkmi/article/view/531/978

Supandri, O., Ketaren, O., & Veronika, L. R. (2019). Perbedaan Kualitas Pelayanan pada Pasien BPJS dan Pasien Umum Rawat Inap di Rumah Sakit Muhammadiyah Medan Tahun 2019. Jurnal Ilmiah Simantek, 3(3), 48–60.

Sutinah, E., & Simamora, O. R. (2018). Metode Fuzzy Servqual Dalam Mengukur Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Layanan BPJS Kesehatan. Jurnal Informatika, 5(1), 90–101. https://doi.org/10.31311/ji.v5i1.2944

Syur’an, N. O., & Ma’ruf. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pasien Dengan Kepuasan Sebagai Mediasi : Studi Kasus Terhadap Pengguna BPJS Kesehatan Di Instalasi Rawat Jalan RS UNAND. Seiko: Journal of Management and Business, 3(3), 353–363.

Yanti, N. K. W. (2021). Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Pelanggan di Rumah Sakit Umum Provinsi Nusa Tenggara Barat Tahun 2016. Medika: Jurnal Ilmiah Kesehatan, 1(1), 17–35.

Yanuarti, R., Oktavidiati, E., Febriawati, H., & Oktarianita, O. (2021). Tingkat Kepuasan Pasien BPJS dan Pasien Umum. Jurnal Kesmas Asclepius, 3(1), 1–8.

Zumria, Z., Narmi, N., & Tahiruddin, T. (2020). Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien BPJS Dan Non BPJS Terhadap Mutu Pelayanan Di Ruang Rawat Inap RSUD Kota Kendari. Jurnal Ilmiah Karya Kesehatan, 1(1), 76–83.




DOI: https://doi.org/10.31101/ijhst.v4i1.2508

Article Metrics

Abstract view : 284 times
PDF - 57 times

Cited By

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 International Journal of Health Science and Technology



International Journal of Health Science and Technology

Indexing by :
Google Scholar International Journal of Health Science and TechnologyIJHST
Universitas 'Aisyiyah (UNISA) Yogyakarta
Kampus Terpadu: Jalan Siliwangi (Ring Road Barat) No. 63, Nogotirto, Gamping, Sleman, Yogyakarta 55292, Indonesia
Telepon: (+62274) 4469199
Fax.: (+62274) 4469204
Email: ijhst@unisayogya.ac.id

Lisensi Creative Commons
International Journal of Health Science and Technology is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License..