Brain gym affect stress levels in narcotics inmates
DOI:
https://doi.org/10.31101/ijhst.v5i3.3595Keywords:
brain gym; narcotics inmates; stress levelsAbstract
References
Alam, A., & Mohanty, A. (2023). Predicting students’ performance employing educational data mining
techniques, machine learning, and learning analytics. In Communications in computer and
information science (pp. 166–177). https://doi.org/10.1007/978-3-031-43140-1_15
Asnita, Li., Arneliwati, & Jumaini. (2015). Hubungan Tingkat Stres Dengan Harga Diri Remaja Di
Lembaga Pemasyarakatan. JOM, 2(2).
https://jnse.ejournal.unri.ac.id/index.php/JOMPSIK/article/view/8288
Cahyadi, A., Dani, R. A., & Aryono, M. (2022). Efektivitas Metode Brain Gym dalam Menurunkan Tingkat
Stres Mahasiswa yang Menghadapi Pembelajaran Daring ( The Effectiveness of The Brain Gym
Method in Reducing Stress Levels in College Students Who Take Online Learning ). Psikodimensia
Kajian Ilmiah Psikologi, 21(2), 144–151. https://doi.org/10.24167/psidim.v21i2.4243
Dikir, Y., Badi, A., & Fitriana, L. B. (2016). Senam Otak ( Brain Gym ) Berpengaruh terhadap Tingkat
Stres pada Anak Usia Sekolah Kelas V di SD Negeri Pokoh 1 Wedomartani Ngemplak Sleman
Yogyakarta Grade at SD Negeri Pokoh 1 Wedomartani Ngemplak Sleman Yogyakarta. Journal Ners and Midwifery Indonesia, 4(2), 70–74. http://dx.doi.org/10.21927/jnki.2016.4(2).70-74
Furqoni, P. D., & Yuliani, Y. (2021). Pengaruh Senam Otak Terhadap Tingkat Stres Belajar Pada Anak
Usia Sekolah. MAHESA : Malahayati Health Student Journal, 1(1), 13–24.
https://doi.org/10.33024/mahesa.v1i1.3930
Heni, H., & Nurlika, U. (2021). Tingkat Konsentrasi Belajar Anak pada Siswa Kelas IV SD melalui Brain
Gym (Senam Otak). Jurnal Keperawatan Silampari, 5(1), 222–232.
https://doi.org/10.31539/jks.v5i1.2820
Juniartha, I. (2015). Hubungan Antara Harga Diri (Self-Esteem) Dengan Tingkat Stres Narapidana Wanita
Di Lapas Klas Iia Denpasar. COPING NERS (Community of Publishing in Nursing), 3(1), 1–7.
https://ojs.unud.ac.id/index.php/coping/article/view/18856
Lina, R. K., & Kurniawan, G. P. D. (2022). Brain Gym Exercise Give Benefit to Improve Cognitive
Function among Elderly: A Systematic Review. Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kesehatan, 9(2), 261–
https://doi.org/10.32668/jitek.v9i2.543
Liu, H., Li, T. W., Liang, L., & Hou, W. K. (2021). Trauma exposure and mental health of prisoners and
ex-prisoners: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 89, 102069.
https://doi.org/10.1016/j.cpr.2021.102069
Maramis, J. R., & Emor, N. V. (2022). Pengaruh Senam Otak Terhadap Tingkat Kecemasan Anggota
Jemaat GMAHAK Panasen. Klabat Journal Of Nursing, 4(2), 84–88.
https://doi.org/10.37771/kjn.v4i2.853
Marmi, S. (2018). Pengaruh Senam Otak Terhadap Tingkat Stres Mahasiswa Tingkat III Akademi
Keperawatan Muhammdiyah Cirebon Yang Menghadapi Uji Kompetensi. JAMC Idea’s.
Moore, K. E., Siebert, S., Brown, G., Felton, J., & Johnson, J. E. (2021). Stressful life events among
incarcerated women and men: Association with depression, loneliness, hopelessness, and suicidality.
Health and Justice, 9(1), 1–15. https://doi.org/10.1186/s40352-021-00140-y
Mustain, M., Sari, W., & Ismiriyam, F. F. (2018). Pengaruh Senam Otak Terhadap Penurunan Kecemasan
Pada Siswa Dalam Menghadapi Pengumuman Hasil Ujian Akhir Nasional Di Sma Kartika Iii
Banyubiru Kab. Semarang. Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kesehatan, 9(1), 47–52.
https://doi.org/10.33666/jitk.v9i1.210
Ningsih, R. (2019). Efektivitas Pemberian Senam Lanjut Usia Terhadap Penurunan Tingkat Stres Usia
Lanjut Di Panti Sosial Tresna Werdha Batusangkar. Menara Ilmu, XIII(2), 102–114.
https://doi.org/10.33559/mi.v13i3.1227
Palifiana, D. A., & Kumorojati, R. (2018). Hubungan Antara Tingkat Stres Dengan Kualitas Tidur Pada
Warga Binaan Di Lembaga Pemasyarakatan Klas Iia Yogyakarta. Media Ilmu Kesehatan, 7(1), 28–
https://doi.org/10.30989/mik.v7i1.262
Prasetyo, W., & Saputra, S. A. (2017). Pengaruh Senam Otak Terhadap Daya Ingat Anak Kelas V Sekolah
Dasar. Jurnal Keperawatan, 6(1), 36–40. https://doi.org/10.47560/kep.v6i1.157
Pratidina, E. (2023). Literature Review: Pengaruh Terapi Modalitas Senam Otak Untuk Meningkatkan
Fungsi Kognitif Pada Lansia. Jurnal Kesehatan Hesti Wira Sakti, 11(01), 112–127.
https://doi.org/10.47794/jkhws.v11i01.452
Pratiwi, N. E. A., & Widarti, R. (2023). Pengaruh Brain Gym Terhadap Penurunan Tingkat Stres Pada
Mahasiswa di Kelompok Karang Taruna Kota Surakarta. Physio Journal, 3(1), 34–40.
https://doi.org/10.30787/phyjou.v3i1.969
Purwanti, I., Marantika, M. A., & Adilatri, A. S. A. (2019). Pengaruh Senam Otak (Brain Gym) Terhadap Tingkat Stres Mahasiswa (Studi Dilakukan Pada Mahasiswa Semester 8 Prodi Keperawatan Stikes
Wira Medika Bali). Bali Medika Jurnal, 6(2), 155–162. https://doi.org/10.36376/bmj.v6i2.78
Purwanti, N., Munjidah, A., Masruroh, N., Novianti, H., & Rochmah, A. F. (2022). The Effect Of Brain
Gym Towards Changes Of Stress Levels In Grade Vi Children During Distance Learning. Jurnal
Keperawatan Dan Kesehatan Masyarakat Cendekia Utama/Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan
Masyarakat, 11(3), 263. https://doi.org/10.31596/jcu.v11i3.1212
Rahayu, K. I. N. (2017). Brain Gym Terhadap Tingkat Stres Pada Mahasiswa Program Studi Ilmu
Keperawatan Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Kadiri. Dunia Keperawatan, 5(1), 26.
https://doi.org/10.20527/dk.v5i1.3638
Soleman, S., Wahyuni, S., Katuuk, H., (2022). Pengaruh Brain Gym Terhadap Kecemasan Narapidana Di
LAPAS Kelas IIA Kota Manado. Jurnal Kesehatan Amanah. 6(2).
https://doi.org/10.57214/jka.v6i2.161
Sutriani, M., & Masnina, R. (2019). Pengaruh Senam Otak terhadap Penurunan Tingkat Stres pada
Narapidana di Lapas Narkotika Klas III Samarinda. Borneo Student Research, 33, 524–530.
Tyas, R. P. (2021). Pengaruh brain gym terhadap tingkat kecemasan pada mahasiswa dalam menyelesaikan
tugas akhir di masa pandemi. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 40, 1–15.
Wang, C.-Y., Lin, H.-Y., Tsai, W.-C., Chen, C.-H., & Wu, Y.-T. (2018). The effects of brain gym on stress
reduction in young adults: A randomized controlled trial. Frontiers in Human Neuroscience, 12, 50.
Widhiyanto, A., & Hartono, D. (2023). Pengaruh Brain Gym Dan Terapi Musik Terhadap Tingkat Stres
Mahasiswa Tingkat Akhir Di STIKES Hafshawaty Pesantren Zainul Hasan Genggong. Jurnal Ilmu
Kesehatan Mandira Cendikia, 2(9), 265–270. https://journal-mandiracendikia.com/index.php/JIKMC/article/view/54
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Indiana Putri Wijaya Faza, Mamnuah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
International Journal of Health Science and Technology allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to its articles' full texts and allows readers to use them for any other lawful purpose. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions. Finally, the journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
- Authors are allowed to archive their submitted article in an open access repository
- Authors are allowed to archive the final published article in an open access repository with an acknowledgment of its initial publication in this journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Generic License.