How HIV/AIDS health education boosts high school students’ knowledge
DOI:
https://doi.org/10.31101/ijhst.v7i1.3775Abstract views 334 times
Keywords:
adolescents, knowledge, health education, HIV/AIDSAbstract
Downloads
References
Ariani, Ayu Putri. (2014). Aplikasi Metodelogi Penelitian Kebidanan dan Kesehatan Reproduksi. Nuha Medika.
Berek, P. a. L., Be, M. F., Rua, Y. M., & Anugrahini, C. (2019). Hubungan Jenis Kelamin Dan Umur Dengan Tingkat Pengetahuan Remaja Tentang HIV/AIDS di SMAN 3 ATAMBUA Nusa Tenggara Timur 2018. Jurnal Sahabat Keperawatan, 1(01), 4–13. https://doi.org/10.32938/jsk.v1i01.85
Dinas Kesehatan DIY. (2022). Profil Kesehatan D.I. Yogyakarta. http://www.dinkes.jogjaprov.go.id/download/download/27
Dinas Kesehatan Kabupaten Bantul. (2022). Profil Kesehatan Kabupaten Bantul 2022. https://dinkes.bantulkab.go.id/e-magazine/3/download
Fajar, H., & Losoiyo, S. R. (2021). Pengaruh Pendidikan Kesehatan terhadap Pengetahuan dan Sikap dalam Pencegahan HIV/AIDS di SMA. Jurnal Penelitian Kesehatan “SUARA FORIKES” (Journal of Health Research “Forikes Voice”), 12, 182–186. https://doi.org/10.33846/sf12nk134
Fasil, N., Worku, A., Oljira, L., Tadesse, A. W., & Berhane, Y. (2022). Association between sexual and reproductive health education in peer group and comprehensive knowledge of HIV among adolescent girls in rural eastern Ethiopia: a community-based cross-sectional study. BMJ Open, 12(10), e063292. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2022-063292
Husaini, H., Panghiyangani, R., & Saputra, M. (2017). Pengaruh Penyuluhan HIV/AIDS terhadap Pengetahuan dan Sikap Tentang HIV/ AIDS Mahasiswi Akademi Kebidanan Banjarbaru Tahun 2016. Buletin Penelitian Kesehatan, 45(1). https://doi.org/10.22435/bpk.v45i1.5787.11-16
Ismail, Irfan Ananda., Febriyanti, Agnes., Alif, Damas., Namira, Anggie., Wicaksono, Shafa., Nadeak, Rian Sanjaya., Ramadhan, Tangguh Damar., Yusral, Afdal., & Ardhana, Wira. (2022). Hubungan Pengetahuan Dan Sikap Terhadap Pencegahan HIV /AIDS pada Remaja. International Journal of Academic Health and Medical Research (IJAHMR), 6(5), 46–51. http://ijeais.org/wp-content/uploads/2022/5/IJAHMR220513.pdf
Kementrian Kesehatan RI. (2022). Laporan Eksekutif Perkembangan Hiv Aids Dan Penyakit Infeksi Menular Seksual (PIMS) Triwulan I Tahun 2022. https://siha.kemkes.go.id/portal/files_upload/Laporan_TW_1_2022.pdf
Miswanto. (2014). Pentingnya Pendidikan dan Seksualitas pada Remaja. Jurnal Studi Pemuda, 3(2), 111–122. https://journal.ugm.ac.id/jurnalpemuda/article/view/32027/19351
Noviana, Nana. (2021). Konsep HIV/AIDS, Seksualitas dan Kesehatan Reproduksi. CV. Trans Info Media.
Nurlindawati, Anggereni Kustia., Babo, Ddjimmy Heru Purnomo., & Yunita, Tri. (2023). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Peningkatan Pengetahuan Remaja Tentang Penyakit HIV/AIDS Di SMKS X Jakarta. Jurnal Vokasi Kesehatan (JUVOKES), 2(2), 91–96. https://journal.bengkuluinstitute.com/index.php/juvokes/article/view/250/198
Nuryawati, Lina Siti. (2021). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Tentang HIV/AIDS Terhadap Pengetahuan Siswa Tentang HIV/AIDS Kelas XII Di Madrasah Aliyah Al-Ittihad Cipeundeuy Kecamatan Bantarujeg Kabupaten Majalengka Tahun 2020. Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan, VII, 39–46. https://www.jurnal.akperypib.ac.id/index.php/medisina/article/view/17/16
Permenkes RI. (2017). Peraturan Menteri Kesehatan Nomor 28 Tahun 2017 tentang Izin Dan Penyelenggaraan Praktik Bidan. Kementerian Kesehatan RI. https://peraturan.bpk.go.id/Details/112080/permenkes-no-28-tahun-2017
Privetera, Hainas Sani., & Rokhanawati, Dewi. (2019). Hubungan Tingkat Pengetahuan Remaja Tentang HIV/AIDS Dengan Sikap Seks Bebas Pada Siswa Kelas X Kabupaten Magelang. Journal of Borneo Holistic Care, 2(2)(2), 158–165. file:///C:/Users/HP/Downloads/Hubungan_Tingkat_Pengetahuan_Remaja_Tent.pdf
Rahmayanti, Fina., & Susilowati, Yuni. (2021). Pengaruh Pendidikan Kesehatan tentang HIV/AIDS terhadap Persepsi Siswa tentang HIV/AIDS Se-Tangerang Raya. Nusantara Hasana Journal, 1(1), 1–10. https://nusantarahasanajournal.com/index.php/nhj/article/view/109.
Samsir, Sulasri, & Masahuddin, La. (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Tentang Hiv/Aids Terhadap Peningkatan Pengetahuan Remaja. Media Keperawatan: Politeknik Kesehatan Makassar, 11(2), 147. https://doi.org/10.32382/jmk.v11i2.1779
Şentürk, Sibel., & Keskin, Alev Yıldırım. (2020). The Effect of the Infectious Disease Nursing Course on Turkish Students’ Knowledge and Attitudes Towards AIDS: A Quasi-Experimental Study. Galician Medical Journal, 27(4), E202045–E202045. https://doi.org/10.21802/gmj.2020.4.5
Sutjiato, Margareth. (2022). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Reproduksi Terhadap Pengetahuan Remaja di SMA Negeri 7 Manado. Jurnal Kedokteran Komunitas Dan Tropik (JKKT), 10(2), 403–408.
UNAIDS. (2020). UNAIDS Globlal AIDS Update 2022. https://www.unaids.org/en/resources/documents/2022/in-danger-global-aids-update.
Wahyuni, Sri., Niu, Flora., & Marlindah. (2021). Perbandingan Penyuluhan Dan Buku Saku Terhadap Pengetahuan Remaja Tentang HIV/AIDS. Jurnal Kebidanan Malahayati, 7(1), 116–122. https://doi.org/10.33024/jkm.v7i1.3177
Wulandari, Dewi Ariyani., & Syarifah, Nur Yeti. (2019). The Effect of the Peer Education for Adolescent in Improving Knowledge on HIV AIDS Prevention in Sleman Regency. Advances in Health Sciences Research, 13(Ichs 2018), 76–80. https://doi.org/10.2991/ichs-18.2019.9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lutfi Anggraini, Dewi Rokhanawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
International Journal of Health Science and Technology allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to its articles' full texts and allows readers to use them for any other lawful purpose. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions. Finally, the journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
- Authors are allowed to archive their submitted article in an open access repository
- Authors are allowed to archive the final published article in an open access repository with an acknowledgment of its initial publication in this journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Generic License.